Bakaaboto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Bakaaboto - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Bakaaboto

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey mijn lieve Bakra's,

Hier weer een berichtje uit het nog steeds zo warme Suriname :D

Ik heb even een weekje overgeslagen, aangezien ik vorige week weinig heb mee gemaakt. Het is hier nog steeds hartje zomer dus ik geniet iedere dag van ongeveer 38 graden..en jullie zijn al aan het genieten van de regen en het gure weer, dus ik mag niet klagen...Nou ja ik had vorige week dus weinig mee gemaakt, en alleen maar genoten van mijn ooo zo leuke stage....helaas moet ik iedereen teleur stellen, het is nog steeds niet echt fantastisch, maar goed daar blijf ik niet over door zeuren...ik maak er het beste van, en samen met Marly (de spelleidster) gaat dat zeker wel lukken. Iedere dag neemt ze iets surinaams voor me mee, zodat ik mijn smaak voor eten kan uitbreiden, want ze vind het toch echt belachelijk dat ik zo weinig geproefd heb hier in Suriname. Het is wel leuk om te merken dat ze hier met sommige onderwerpen nogal ouderwets zijn, van de week vroeg ze of ik met een kindje wilde punnikken...ik heb geen idee hoe dat moet...nou ik krijg één dezer dagen een curcus punnikken, zo breid ik mijn handvaardigheden dan ook weer uit hé...

Maar goed ik heb ook weer een leuk weekend achter de rug, dus lees en huiver ;)

Afgelopen vrijdag ben ik voor de eerste en zeker niet de laatste keer naar white beach geweest, en sjonge jongen wat was dat heerlijk...Ik ging samen met Manuel en de dames waar we mee naar Galibi zijn geweest, dus dat was erg gezellig. Het was voor Dirry de laatste dag, en ze vond het leuk als we mee gingen...dus hup hangmatje mee, zwemspullen, wat te eten en te drinken en zo met Patje (vaste taxichauffer) op naar white beach..Het was ongeveer een uurtje rijden en de sfeer in de bus was hartstikke gezellig en we hadden er echt zin in...een hele dag relaxen op het strand..Onderweg zijn we ook nog even in Domburg gestopt, dat was wel komisch om daar te zijn, Domburg in Suriname, dus daar hoef ik in Nederland ook niet meer heen ;)
Aangekomen op white beach stond het zonnetje weer hoog aan de hemel en lag daar een hartstikke mooi "wit" strand...stom hé ? Nou ja je kreeg dan wel het idee dat je op vakantie was op Aruba ofzo maar het bruine water liet je dat idee snel weer vergeten. Maar goed ik had dus lekker mijn hangmat meegenomen, maar die was te lang om op te hangen...gelukkig hadden we een expert bij ons en uiteindelijk hing die...tot een uur daar na, want in 1 keer schoot hij los en lag ik natuurlijk op de grond..en dat tot 3 kee toe..Dus het gevolg...blauwe billen haha. Maar dat mocht de pret niet bederven en we hebben echt een heerlijk dagje gehad. 's Avonds zijn we nog wat gaan drinken bij la caf maar ik ben op tijd naar huis gegaan omdat we de volgende dag voor een dag en een nacht naar Bakaaboto gingen. En om 5 uur in de "nacht" ging het wekkertje weer..want om 6 uur moesten we verzamelen..De weg naar Bakaaboto duurde ongeveer 4 uurtjes, in een klein busje hobbelend over de bauxietweg (een hele ervaring) maar onderweg weer een hoop gezien en een wild zwijn aan de weg gekocht voor 55 srd (ongeeer 14 euro) dit zouden we dan gaan eten tijdens het avond eten...Maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Eindelijk aangekomen stonden daar 2 mooie hutjes met bedden op ons te wachten..en het zag er allemaal prima verzorgd uit. Bakaaboto ligt aan het het water dat komt van het Brokopondo meer, dit is een groot stuwmeer midden in Surinam, het is heerlijk verkoelend water en heeft een sterke stroming dus lekker zwemmen ging helaas niet. Alleen iets verderop lagen wat rotsen wat een sula veroorzaakte en daar kon je heerlijk tussen zitten, in het zonnetje..dus wederom hadden we niks te klagen, er werd gekookt afgewassen..af en toe voel ik me net een prinssesje :P om 3 uur gingen we met een bootje de rivier op, opweg naar een grote sula waar we weer lekker konden relaxen (poe poe wat heb ik het zwaar hier). Het was een hele ervaring om te mee te zien hoe zo'n bootsman het bootje recht kan houden met zo'n sterke stroming... nadat we bij die sula geweest waren, zijn we met het bootje naar een klein dorpje aan de overkant gevaren. En daar heb ik echt m'n ogen uitgekeken, het was daar zo primitief, dat was echt ongelooflijk..ze leefde daar van casave, vis en boomkip (leguaan) en dat was in principe alles wat ze hadden..er was ook een klein winkeltje aanwezig waar je wat blikjes brier kon kopen. De vrouwen liepen alleen in een rok en verder niets...Maar goed dat was weer een hele ervaring opzich...vanuit het dorpje zijn we met het bootje weer terug gegaan naar bakaaboto om van het avondmaal te genieten, en goh wat een verassing...het was rijst en vis, ditmaal geen kip. 's Avonds hebben we weer genoten van de nodige glaasje Borgu...Waar ik de volgende dag natuurlijk weer last van had ;)Op zondag hebben we weinig gedaan, nog wat gezommen en rond gehangen, en om uur vertrok de bus weer richting paramaribo..weer 4 uur in die warme bus, over de bauxietsweg..Maar al met al was het een leuk weekend!!!

Morgen is het 1 oktober, en dat is een feestdag in Suriname, de dag van het suikerfeest. Dus iedereen heeft morgen vrij, dus dat wordt een gezellig dagje....ben benieuwd. Voor de komende weken staat er geen tripje op het programma...dus het zal wel weer even duren eer dat ik weer een berichtje op waarbenjij.nu zet. Op vrijdag 24 oktober staat er een trip gepland naar brownsberg, Isadow, Jaw Jaw en stone eiland...dus ik ben eens benieuwd!

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige bericht en ik spreek jullie snel weer...

Een super super super dikke (K) voor jullie allemaal!!!

-xxx- Iris

  • 30 September 2008 - 21:19

    Eugenio:

    we zijn er weer

  • 01 Oktober 2008 - 08:19

    Nellie:

    Ha Iris,wat leuk om dat allemaal te lezen en geweldig om in een zo totaal andere wereld te zitten.
    Vrijdag hebben we een geweldige dag gehad met een prachtige bruid en natuurlijk bruidegom.
    's Avonds heb ik je wel gemist met de Zillertaler Hochzeitsmarsch.Als je foto's wilt zien,kijk dan op dezelfde site als die van M&J.
    Geniet nog en een dikke kus

  • 01 Oktober 2008 - 15:18

    Mieke:

    wat hebben jullie met dat zwijntje eigenlijk gedaan dan?? hihi

  • 02 Oktober 2008 - 09:07

    Mir:

    Ehm, waarom laat je die ongelukjes op de rotsen achterwege? Toch ook best informatief, ha ha.
    Kun je niet ook meer foto's uploaden. Ben zo nieuwsgierig naar alles ;-).
    Bellen gauw weer.
    Kus Jezus

  • 02 Oktober 2008 - 09:32

    Nic:

    He zusje,
    leuk om steeds je berichtjes te lezen en dat je dat allemaal meemaakt. Ik ben trots op je dat je het zo goed doet daar in verweggistan! Zaterdag zullen we wel weer even bellen. Lieke is nu al een volleerd skypster! En dat met 3 jaar, hi hi. Dikke kus en we bellen snel

  • 07 Oktober 2008 - 09:31

    Yvon Collaris:

    Hoi Iris Wat geweldig is het daar. Ik heb met Miriam gesproken op de bruiloft van Marlijn en Frans zodoende dat ik je dit bericht stuur Geniet er maar van want zo"n kans krijg je niet nog een keer.
    groetjes Yvon (Stilupperhaus weet je nog wel?)

  • 12 Oktober 2008 - 12:32

    Paul:

    Hoi Iris,

    Zo te lezen vermaak je je wel. Wij wensen je heel veel plezier, (nieuwe) vriendschap en succes toe!

    Groetjes vanuit het zonnige (vandaag althans) Landgraaf

    Paul, Ramona & Isa

  • 13 Oktober 2008 - 14:24

    Marlijn En Frans:

    He Iris,

    Alleazs oke daar zo te lezen? Houden zo! Hier alles goed. Getrouwde leven bevalt ook goed....... Geniet ervan en veel plezier!
    xxx

  • 13 Oktober 2008 - 14:25

    Marlijn:

    Alles bedoelde ik natuurlijk......

  • 15 Oktober 2008 - 12:39

    Piet:

    Hoi Iris,Ik mis je haha.wel gezellig geloof ik daaro. Gr Piet

  • 16 Oktober 2008 - 16:18

    Flip Hoekstra:

    Hoi Iris leuk die verslagen van je.
    Nec 1 heeft met 4-1 verloren van Vaesrade
    Nec 2 Met 10-1 verloren van Passart de meiden hebben al twee keer achter elkaar gewonnen.
    Zo nu weet je dat ook weer
    Groetjes Flip

  • 18 Oktober 2008 - 14:37

    Kyra:

    Heeee Iris, hehe ik heb ook je site ontdekt! Hoe is t daar?? Geniet ervan he!! Leuk om je verhalen te lezen..
    Groetjes Kyra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 December 2008

Cousewijne, verjaardag and goodbye.....

29 November 2008

gebroken schouder & Feeeeeeeest

17 November 2008

Veel gezien en veel gedaan

28 Oktober 2008

Frits de kaaiman en Harry de vogelspin

30 September 2008

Bakaaboto
Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 1107
Totaal aantal bezoekers 37716

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: