Zoo geweldig en genoeten dit weekend... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Zoo geweldig en genoeten dit weekend... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Zoo geweldig en genoeten dit weekend...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Hier gaat alles weer z'n gangetje...Afgelopen weekend stond er eindelijk weer eens een trip op de planning...Vorig jaar was het mijn eerste trip en dit jaar ook weer...Galibi natuurlijk!

Ik had hier al weken naar uitgekeken. Lekker weg van de stad...lekker chillen in het binnenland! Eigenlijk zou ik dat weekend samen gaan met Tom en zijn zus, maar bij lieve Tom zit het allemaal niet zo mee...na al een hele tijd ziek te zijn geweest is afgelopen week Denque bij hem gevonden....héél sneu voor m want hij is er ook goed ziek van! Gelukkig hoefde hij niet in het ziekenhuis te blijven en ben ik samen met zijn zus naar Galibi geweest!

Op zaterdagochtend werden de prinsesjes thuis opgehaald door Rudi, Audrey en Rawin...hup richting het Vat waar de rest zich moest verzamelen. Uiteindelijk was iedereen gearriveerd en moesten we nog 3 mensen ophalen bij kindertehuis Saron. Zoo nu konden we dan echt vertrekken. Over de Surinamebrug richting Albina...en dan richting Galibi. Onderweg hebben we nog lekker ontbeten en door onze buschauffeur die lekker door reed waren we zo op Albina. Daar moest nog één meisje de oversteek maken naar Frans Guyana i.v.m. haar visum (dit was wel nog allemaal mogelijk dus!)

in het park hebben wij op haar gewacht, en de boot zou ons ook daar komen halen! We hadden echt perfecte boot...lekker hoog van voren...iedereen sprong in de boot...lekker achterin..maar ik vertelde tegen Sietske dat ze even moest wachten...want we konden beter voorin zitten ;)...Op de rivier begon het spektakel..iedereen werd klets nat! En lol dat ik had, want wij waren nog redelijk droog, totdat het water echt ruw werd..maar ik heb nog een beetje kunnen schuilen maar uiteindelijk zijn Sietske en ik ook kletsnat geworden.

Aangekomen op Galibi was het even tijd om lekker te relaxen en je kamer en hangmatten in orde te maken! Aangezien er niet zo heel veel ruimte was voor je hangmat had ik besloten dat ik m later op de avond in het eetgedeelte zou hangen...lekker rustig met genoeg ruimte ;)

Om half 5 was het eindelijk tijd om met de dorpswandeling te beginnen...aangezien we aan de andere kant van het dorp sliepen was ik een beetje de weg kwijt..en kon ik alles niet goed plaatsen..maar de dorpswandeling heeft voor genoeg opheldering gezorgd! Tijdens de dorpswandeling gingen we ook richting Galibi Zoo...en dat is zooo leuk! Echt dat moeten ze in Nederland ook maken! De eigenaar van de dierentuin kwam direct naar me toe met de vraag of ik al eerder hier was geweest..hij herkende me nog..wel héél apart, aangezien daar 1000 stagiaires jaarlijks rondrennen! nou goed, ik had direct geschoten dat er iemand in de hangmat lag met een klein beestje...en dat vind ik natuurlijk spannend dus direct maar even gaan spieken...ligt daar een lieve kleine baby luiaard in...zooo leuk, zooo lief! Haar naam was Sabrina en kreeg m meteen in m'n armen geduwd...heerlijk om te knuffelen..

Verder waren er de welvertrouwde dieren zoals de aapjes, de slang de kaaiman en de grote luiaard...na de welbekende foto's te hebben gemaakt gingen we weer terug naar onze slaapplek.
Op het moment dat we terug liepen naar 't kamp kwam ik een oude vriend tegen...helemaal achter in het zand daar stond ie dan...Snoes...onze huishond op Galibi van vorig jaar...Snoes kwam direct weer mijn kant op en is in die 2 dagen ook niet meer weg gegaan. Net zoals vorig jaar bewaakte ze onze hut en spullen zo goed...Alleen waren de andere studenten er niet zo blij mee dat ik m had mee genomen maar dat kon mij vrij weinig schelen. Ik was blij dat ik m weer gevonden had!

Bij de slaapplek hadden we weer even de tijd om te relaxen want om 21:00 zouden we naar de schilpadden gaan. Van te voren nog lekker Souto gegeten, en mezelf helemaal ingepakt tegen het water...

Hup weer in de boot en opzoek naar Japie ;) Onderweg natuurlijk doorweekt...maar dit keer was het zout water en dat is niet zo lekker/fijn. Bij het eerste strandje waar wij stopte met de boot waren helaas geen Jaapies te zien...helaas we moesten nog even door varen!

Uiteindelijk bij het tweede strand zijn we allemaal uitgestapt. Zoo spannend allemaal...Na een stukje te hebben gelopen op t strand hadden wij het geluk dat er net een Green Turtle uit het water kroop...het strand op om daar een rustig plekje te zoeken om daar haar eieren te leggen. Deze dieren mag je in het proces van uit het water komen tot een geschikte plek zoeken absoluut niet storen. Als zij enig idee hebben dat er gevaar is d.m.v. foto toestellen, zaklampen of te veel geluid dan draaien zij zich direct om terug de zee in om ergens anders een plekje te zoeken. Deze schilpad hebben we dan maar met rust gelaten en zijn verder gaan kijken. En door het wilde water...hebben wij echt geluk gehad..we hebben 6 Jaapies kunnen zien. En in principe het hele proces. De eerste schilpad kwam uit het water, de tweede was bezig met het graven van een gat, nummer 3,4,en 5 waren bezig met eieren te leggen en de laatste nummer 6..en dat vond ik het aller mooiste kroop moe maar voldaan weer rustig richting zee...en daar bleef ze rustig wachten tot er een golf aankwam en haar mee nam lekker de zee in...geweldig gewoon!

Uiteindelijk zijn we ongeveer 2 uurtjes weg geweest, en hebben echt genoten van het alles om ons heen. Terug op het kamp was iedereen erg moe...behalve ik natuurlijk...iedereen kroop lekker z'n bedje & hangmat in..alleen die van mij hing nog niet!!! Eerst nog even lekker gezeten met Rudi, Audrey en Rawin..maar tegen 2 uur vielen mij dan ook echt de oogjes dicht...ondertussen hadden Rudi en Rawin mijn hangmat en klamboe veilig opgehangen en kon ik lekker gaan slapen met het geluid van de zee achter me. en Snoes dicht in de buurt...

De volgende ochtend hebben we alles weer ingepakt, lekker genoten van het ontbijt en nog even van de mooie omgeving. En rond 11 uur zijn we weer de boot ingestapt om weer richting de stad te gaan...Ik vond het erg om snoes achter te laten..had m serieus bijna mee genomen!

In de bus werden we weer goed verwend door Sinterklaas Rudi, door koekjes, spekjes en lekker verse kokosnoten...Na een korte plaspauze zijn we lekker rustig richting stad gereden en werden Sietske & ik weer veilig thuis afgezet. Na een heerlijke douche zijn we nog samen met Tom gaan eten bij Dumpling en lag ik lekker op tijd in m'n bedje!

De rest van de week staat in het teken van het Kinderboekenfestival. De hele week worden Eliza en ik verwacht om half 8, om dan tot 12:00 bezig te zijn met de kleuters die het festival bezoeken...geweldig dus :P

Helaas ben ik vandaag een dagje thuis, heb een flinke blaas ontsteking. Net naar de dokter geweest..met een antibiotica kuur en vitamine c pillen moet het over een paar dagen minder zijn. Verder zijn we druk bezig met het afnemen van de enquêtes...wat erg leuk is om te doen! Dus er zit schot in de zaak...

Nog 44 dagen en dan vlieg ik al naar curacao..en nog één maandje en dan komen Linda, Erika & lineke richting Suriname...en daar kijk ik erg veel naar uit!

Nou lieverds, jullie zijn weer allemaal op de hoogte...geniet van het steeds betere weer in Nederland....

En alvast bedankt voor AL die mensen die MIJ al kaartjes hebben gestuurd...hadden jullie echt niet hoeven te doen...geweldig gewoon..neee...echt bedankt...

Jullie horen in ieder geval weer snel van mij...komend weekend hebben we de Full Moon party op de planning staan...Dus weer iets leuks om naar uit te kijken!

Nou lieverd, ik denk aan jullie en mis jullie nog steeds...maar gelukkig gaat het al iets beter met me!!!

Tot gauw!

Bigi Bosi & Bigi Brasa...van Irripirri uit Surinaribo..

Ps: zodra het verhaal geplaatst is ga ik de foto's erop zetten...dus even geduld ;)

  • 23 Maart 2010 - 15:08

    Mir:

    hey zusje,

    Weer een hartstikke leuk verhaal! behalve dat van die blaasontsteking natuurlijk, maar dat wist ik al.
    Geniet er nog lekker van, binnenkort liggen we lekker op het strand van Curacao!!
    Xx Jezus

  • 23 Maart 2010 - 19:08

    Nicole:

    Super verhaaltje!
    Ik wil ook :D:D:D

    donderdag Havanna:D?

    Tot gauw

    Kus Nicole

  • 24 Maart 2010 - 09:06

    Meester Luuk:

    Hallo Iris.
    Zo te lezen, heb jij het vreselijk naar je zin. Geniet er van en doe vooral veel ervaringen op. Dat is altijd een groot voordeel voor je latere leven. Beterschap en tot het volgende bericht. Meester Luuk

  • 24 Maart 2010 - 12:14

    Tabitha Jumelet:

    Hoi Iris,

    Ik heb een vraagje, ik moet voor mijn studie(ook social work) een Social worker kort interviewen over zijn/haar werkzaamheden in het buitenland.
    Zou ik jou een aantal vragen mogen mailen?
    Ik heb al veel mensen proberen te bereiken want ik zit met een deadline, ik hoop dat je me kan helpen.

    Hieronder staan de vragen die ik voor je heb:

    Heb je tijdens je studie stage gelopen in het buitenland?

    Wat doe je met je opleiding in Suriname?

    Wat zijn je taken?

    Wat zijn de doelgroepen waar jij mee in aanraking komt?

    Wat is de problematiek?

    Hoe werk je aan deze problematiek?

    Noem twee overeenkomsten met Social Work in Nederland:

    Noem twee verschillen met Social Work in Nederland:

    Wat is het opmerkelijkst dat je tot nu toe gezien hebt?

    Je mag me mailen op tabitha.jumelet@student.hu.nl

    Bedankt alvast!
    Tabitha Jumelet

  • 01 April 2010 - 11:49

    Ingrid:

    Hallo Iris,
    Hartstikke bedankt voor je kaartje. Voel me meteen schuldig dat ik er zelf geen gestuurd heb. Maar ik denk wel aan je! Ben blij dat je 't toch weer naar je zin hebt. Geniet er maar van. In ieder geval van het weer want hier is het pokkeweer. Harde wind, koud, zelfs hagel!
    Ben druk bezig met de communie van Inge. Over drie-vier weken is 't al; we kunnen beter een berenmuts aanschaffen in plaats van leuke zonnige kleding! Jammer dat je er niet bij kunt zijn. Maak er een leuke tijd van; dit neemt niemand je meer af! Groetjes Ingrid xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 37780

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: