Heb je even??? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Heb je even??? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Heb je even???

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal....

Sorry sorry sorry dat het zo lang heeft geduurd eer dat ik er weer een nieuw verhaaltje op heb gezet. Maar ben erg druk geweest. Veel bezig geweest met de enquêtes en veel leuke dingen gedaan in de afgelopen weken. Daar bij had ik dagen geen internet. Bereid je maar voor want dit wordt echt een lang verslag….ben afgelopen weekend ook weer naar galibi geweest. Maar dat verhaal zet ik er van de week wel op..geniet maar eerst van dit avontuur ;)

Nou...waar moet ik eens mee beginnen...

Het eerste weekend waar ik wat heb beleefd is het weekend geweest van 27 op 28 maart. Die dag stond de Full Moon party op het programma. Een totaal andere Full Moon party dan vorig jaar, maar 't was zeer zeker een geslaagd feestje. Ruben had het prima verzorgd voor 150 srd = €37,50 hebben we gebbqed, gratis carparina's en de rest was er in overvloed...Een super goeie dj en zwemmen in de donkere nacht van Suriname met een geweldige sterrenhemel boven je...wat wil je dan nog meer? Al met al een geslaagd feestje.

De rest van de week ben ik samen met Eliza vrolijk verder gegaan met het afnemen van de enquêtes. Het afnemen hiervan doe ik echt met plezier. Je komt zoveel meer te weten over de mensen in de wijk. Hoe hun huidige woonsituatie is en welke problemen er spelen m.b.t. ouderparticipatie. Sommige mensen wonen gewoon in een stenen huisje. Mooi dak boven hun hoofd terwijl andere mensen in een houten krot wonen, en alles bij elkaar moeten schrapen…willen ze het einde van de maand halen. Het enige probleem waar ik mee zit is dat veel huishoudens huisdieren hebben..en nee niet alleen maar honden. Maar papegaaien en apen, en als Irisje die ziet dan kan Irisje zich niet meer concentreren. Want wat is nu leuker…spelen met de aap of het afnemen van enquêtes? Gelukkig heb ik Eliza die me een beetje in bedwang houdt…zodat we toch door kunnen gaan ;)
Nou goed, via mijn ouders heb ik gehoord dat ik op 12 juli diploma uitreiking heb op een geheime locatie. Ik hoop gewoon echt dat ik het allemaal red. We zijn hard en druk bezig met het schrijven van de scriptie. Maar door de paasvakantie van 2 ½ week is het erg moeilijk om nog afspraken te plannen. Onze begeleidster is op dit moment ook op vakantie, het zit ons nu dus even niet mee. Alles wat we doen, doen we nu op ons eigen houtje. Moeilijk maar ’t gaat steeds beter. We hebben nog maar 3 weken hier in Suriname dus we moeten echt onderwerpen gaan afsluiten. Dus lieve mensen steek de kaarsjes maar aan..en duim voor ons!
Maar goed…buiten het schrijven van onze scriptie heb ik ook weer wat tripjes gedaan. Zo stond in het paasweekend Blanche Marie op de planning…eindelijk eens een trip die ik nog niet heb gedaan. Ik was dan ook razend enthousiast. Eigenlijk zouden we met alle 7 huisgenoten gaan. Helaas viel Tom daarbij al af, aangezien mijn lieve maatje naar huis is vanwege ziekte….Tom..ik mis je nog steeds. Halverwege de week werd arme Fleur ook nog eens ziek…en je raadt het al…Dengue…het komt steeds dichterbij dus ik smeer me in als een idioot.
Ik kan het me niet veroorloven om nog een keer ziek te worden. Want dan ben ik verder van huis..Helaas had zij het zo flink te pakken dat het niet verstandig was dat ze mee ging op trip. Dus bleef arme Fleur 4 dagen alleen thuis. Maar met flink wat dvd’s en een lieve vriendengroep heeft ze het allemaal overleeft ;)
Mijn andere huisgenoten en ik vertrokken op donderdag en vrijdag nacht met de auto richting Blanche Marie. Van te voren nog maar even 3 uurtjes geslapen, maar de wekker ging alweer om 02:00. Om 03:00 zouden de auto’s voor staan, maar helaas werd dat een uurtje later. En uiteindelijk met tanken en de auto’s volladen werd het nog 04:00 eer dat we vertrokken…op naar Blanche Marie. In de donkere nacht vertrek je met de pick-ups het binnenland in..zo donker…en we hobbelde vrolijk verder. We zijn onderweg nog een paar keer gestopt om een sigaretje te doen of een slokje te drinken. Je merkt dat het een lang weekend is…tijdens de hele rit kom je op elk plekje waar water is mensen tegen. Ze slaan wat palen in de grond en hangen er een zijl overheen…hoe grappig is dat? En mensen in Nederland maar stressen om op vakantie te gaan…hebben we wel alles…hebben we genoeg eten, drinken etc. etc. etc. Nou deze mensen vertoeven voor 4 dagen lang ergens in de rimboe langs de weg…über relaxed toch?
In de ochtend, rond een uur of 8 zijn we gestopt om te ontbijten en na een heerlijk broodje kip (natuurlijk) kon de tocht weer verder gaan. Na 3 uurtjes weer te hebben gereden stopten we bij “klein”Blanche Marie. Hier hebben we met z’n allen even de tijd genomen om even lekker af te koelen in het koude water tussen de sula’s en na een vleesbroodje en een beker soft hadden we weer genoeg energie om verder te gaan. Rond half 2 in de middag kwamen we dan eindelijk aan op Apoera, de slaapplaats voor het komend weekend. Héél veel hebben we die middag niet meer gedaan. Gewoon lekker rond gehangen en kennis gemaakt met alle andere mensen die mee waren.
In de avond ben ik samen met Merel, Nikky en Randy een rondje gaan rijden door Apoera. En na een tijdje rond rijden eindigden we bij een chinees supermarktje…zelfs hier hebben de chinezen al winkels. Hier was het erg gezellig….met een fles Borgoe hebben we met z’n drieën er een leuke avond van gemaakt. In de avond hebben we kennis gemaakt met Vanessa, een creoolse dame uit Paramaribo, die ook hier was met d’r Belgische vriend om Pasen te vieren…we hebben nog even een kijkje genomen in de “discotheek” van Apoera….Dit was gewoon een dak met was palen…weet ik het hoeveel boxen..en dansen maar. In de eerste instantie stonden we daar met ons tienen..maar na 15 minuten stond de hele “discotheek” vol. We hebben weer onze ogen uitgekeken en natuurlijk van onze beste party kant laten zien. Toch hebben we het die avond niet gemaakt en zijn we rond 23:00 weer richting de slaapplaats gereden. Want de zaterdag zou een drukke dag worden.
Op zaterdag stond dan eindelijk Blanche Marie op ’t programma. Ik had er erg veel zin in..maar ’t was ook weer een eindje rijden..Maar goed weer in de jeep muziek aan en gaan met die banaaan :P
Het eerste gedeelte van de weg verliep echt prima, gewoon wat gaten in de weg..maar daar waren we ondertussen al aan gewend. Op een gegeven moment slaan we een klein weggetje in en daar begon het avontuur…Veel modder een smalle weg..laag hangende bomen en veel slip gevaar. Gewoon een beetje sensatie…Onderweg hebben we nog een brug gemaakt en na een tijdje rijden kwamen we weer samen met de rest van de groep. Alle auto’s stonden stil gewoon een file in de jungle…maar goed. Dit niet vanwege de drukte maar omdat er iemand (ik noem geen namen) met bussen de weg naar Blanche Marie probeerde te rijden…wat dus niet lukte…deze bussen bleven steeds hangen in de modder…waar door ze er steeds uit werden getrokken..

Maar die weg is op dit moment alleen te begaan met jeeps met 4x4 en niet met een bus die alleen maar automaat rijdt…Dus hadden wij ook mega vertraging opgelopen. Uiteindelijk zijn we toch nog op Blanche Marie aangekomen…en wat was dat prachtig zeg…ik heb echt genoten..je loopt in het bos en je hoort de watervallen als kletteren…en je weet gewoon niet wat je moet verwachten. Maar zodra je door het bos bent zie je daar mega veel rotsen en ik denk ongeveer 1000 mensen die met Pasen van Blanche Marie komen genieten. Weer lekker een duik genomen in het verfrissende water en we konden er weer tegen aan…Onderweg naar de slaapplaats zijn we nog gestopt bij een oud en tevens het enige treinstation van Suriname. Hier staan nog wat oude treinen weg te roesten of ze worden bewoond door de vele vleermuizen van Suriname.
De volgende ochtend hebben we de dorpswandeling op de planning staan…ik heb het al vaker gedaan maar toch is het bezoeken van zo’n dorpje wel héél speciaal. Ik heb er nog een mooie ketting en een enkelbandje (nu al kapot) gekocht. Verder hebben we nog iets heel grappigs gekocht….namelijk een AAP…gewoon een Aap gekocht…dat kan toch niet…en dat ook nog maar voor 60 srd…dat is €15,-….in Nederland koop je daar net een goudvis voor, maar in Suriname gewoon een AAP. Rudie heeft deze mee genomen aangezien hij thuis ook al een slingeraap heeft. Zo heeft de aap een beetje gezelschap van de baby aap…Bekijk de foto’s maar en je zult zien hoe schattig die is! Ik was er namelijk helemaal verliefd op…dus Pap bereid je maar voor ;)
Op maandag zijn we weer op tijd vertrokken richting de stad, na nog wat gezeur over wie er in de boot of wie er in de auto wilde waren we weer helemaal klaar om naar Paramaribo te vertrekken. Deze rit hebben we goed door gereden. En waren we op tijd weer terug in de stad. Thuis gekomen heb ik gauw wat spullen in de wasmachine gestopt en nog even boodschappen gedaan…want de volgende ochtend vertrok ik weer op trip en ditmaal naar Isadou, Jaw Jaw en Brownsberg….pffff
Ik werd om kwart over 8 verwacht bij het Vatwaar ik samen met Rivka + vriend, Annelies +vriend, Nicole + vriend en kim & ik zouden vertrekken richting Atjoni. Met Minna als kok erbij en Venski als gids zou dit weer een geslaagd tripje worden. Verder was er nog een gezin van 4 en 3 Belgische jongens erbij. Zo dus wel een leuke groep. Ik kan jullie wel weer alles gaan vertellen, maar deze trip heb ik vorig jaar ook gedaan..alleen in de droge periode. Nu zijn we in het regenseizoen gegaan en stond het water erg hoog…helaas geen sula’s om lekker in liggen, je eigen privé bubbelbad..helaas.
De hutjes, bootsman en gidsen waren nog precies het zelfde als vorig jaar. Dit keer deelde ik samen met Nicole & Luc, en Kim & ik een hutje…prima geregeld. 2 2-persoonsbedden en 2 1-persoonsbedden…niks om te klagen dus. Kim & ik heb heerlijk knus geslapen in de twee nachten. Eigenlijk wel humor…je zit bij elkaar op school…kent elkaar niet en hier in Suriname deel jee een bed met elkaar…maar wat hebben we gelachen hé Kim??? Verder zijn we op deze trip zijn we niet zo héél actief geweest. Maar de dorpswandeling en de jungletocht heb ik toch weer gedaan. Doris is zo’n goeie gids en hij verteld zoveel over de bomen, planten en over de mensen dat je er iedere keer wel opnieuw van geniet. Op zonderdag zijn we weer op tijd vertrokken richting Brownsberg…met genoeg vaart en toch een beetje pech kregen we onderweg een lekke band. Maar na een telefoongesprekje met mijn vader vloog de tijd en lag de nieuwe band er zo op. Helaas moesten we wel wisselen van bus, want deze bus kon niet mee de berg op. Om de berg op te komen was ook een hel. Door de vele regenbuien was het erg moeilijk om soepel naar boven te klimmen met de bus…vaak voel je de bus over de modder glijden maar André heeft ons veilig boven afgezet.
Na een lekkere lunch vertrokken de meeste mensen richting de Leoval…deze helse tocht heb ik al gedaan en dat hoefde voor mij echt geen tweede keer meer…Irisje bleef wel lekker in haar hangmatje achter samen met Minna en nog 3 mensen….Maar daar eindigde mijn leuke dag…
Minna had net mijn hangmat opgehangen en toen bleek het touw rot te zijn….ik lag dus lekker zittend in mijn hangmat met een Parbo’tje….toen het touw knapte…. Ik viel dus met mijn rug plat op de stenen vloer en mijn hoofd op de stoeprand….geen fijn gevoel dus….op dat moment schrok ik enorm van de val, want het was ongeveer 1 ½ meter die ik naar beneden viel…ik hoorde een knak en wist niet echt wat er gebeurde…minna schrok zich direct dood, ik kon wel janken op dat moment…maar in plaats daarvan moest ik erg hard lachen….dit was al de tweede keer in een week tijd dat ik met mijn hangmat viel. De eerste keer ging goed, alleen deze niet….Gelukkig had ik 2 biertjes op en voelde de pijn niet direct…maar dat zal de volgende dag wel komen.
Die avond zijn we nog met z’n allen van de trip en de twee dames van Blanche Marie, merel en nikky naar Havannalounch gegaan…het was héél gezellig. Maar ik kreeg op een gegeven moment toch wel heel erg veel last van mijn rug en ben rond half 3 naar huis gegaan….Ik heb een mega blauwe plek op mijn bil maar verder gaat alles wel oké…Nog wat last van mijn rug…maar heb ook echt geluk gehad. Voor het zelfde geld had ik iets gebroken of een hersenschudding…Maar Irisje blijft voorlopig even uit de hangmat….
Nou lieve mensen, jullie zijn weer op de hoogte…Sorry dat het zo’n mega verslag is geworden. Maar ik had echt geen tijd om tussendoor een verhaal te schrijven. Ach ja zo hou ik jullie wel allemaal nog bezig hé….
Het is nu 19 april ’10…donderdag komt Linda-pinda, als de vliegtuigen weer vliegen. Maar daar ga ik wel vanuit. De week erop op maandag komt Lineke…dan zijn de 4 musketiers weer even samen…voor een kleine reünie in Suriname….Daarbij zijn het nog maar 2 weken en 3 dagen dat ik naar Curaçao vlieg en Suriname voor een hele lange tijd achter me laat…Moet eerlijk zeggen dat het nu weer steeds leuker begint te worden…merel en nikky zijn echt 2 leuke meiden, en zo leer je hier weer steeds meer mensen kennen…maar toch mis ik alles en iedereen thuis nog steeds…mijn mupjes bij mijn vriendinnetje…mijn eigen vriendinnetjes, Lieke, mijn zussen en mijn ouders…maar goed…nog 5 weken en 1 dag..en dan staat irisje weer met beide benen op Nederlandse bodem!!!! Dus geniet nog maar van jullie rust….
Ik mis jullie…en hou ontzettend veel van jullie…..

Bigi Bosi & Bigi Brasa…..Irripirri uit Surinaribo ;)

  • 19 April 2010 - 13:06

    Mir:

    Hey zsje,
    Thanks voor het lange verhaal. Zo heb ik weer een paar minuten om gekregen. Idd. Nog maar 2 weken en 3 dagen tot Curacao!!! Dus... Tot gauw.
    Lof joe!!
    x Jezus

  • 19 April 2010 - 13:26

    Lien:

    Hej irrepier,
    Zo dat was een best verhaal haha:P maar leuk om alles te lezen! je bent lekker veel tripjes aan het doen he! goed bezig! Volgende week zitten we gewoon samen aan de parbo en de borgoe! gaat echt snel..kijk er naar uit je weer te zien!

    Liefs lien

  • 19 April 2010 - 14:20

    Anoek:

    Een aap gekocht? haha dat gaat echt te ver!!
    nog maar eventjes en dan lig jee hier op het strand en sta je savonds te dansen met je voetjes in het zand!!
    xx

  • 19 April 2010 - 18:15

    Maud:

    Iris, omg, wat een lange blog dit keer! Maar wel super om elke keer je avonturen te lezen!

  • 20 April 2010 - 11:57

    Lins:

    je heb t nog druk de laatste 2 weken in surri, geniet ermaar van!
    en dan zien we je snel weer op ghen heij!
    liefs lins

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 37777

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: