Veel gezien en veel gedaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Veel gezien en veel gedaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Veel gezien en veel gedaan

Door: Irripirri

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey trouwe lezers,

Hier weer even een berichtje uit Surinaribo..
Heb de afgelopen 2 weken weer een hoop gedaan. Ben 2 weekenden weer lekker het binnenland in geweest, en het enige wat ik daar doe is genieten, genieten en nog eens genieten. Seryusu, ik ben echt verkocht aan dit land...Paramaribo zelf is een drukke vervuilde stad, veel afval op straat en héél veel mensen. Maar stap in de auto en rij een uurtje, nou je bent op de mooiste plekjes!!

Nou goed, ga erbij zitten, pak een glaasje drinken en geniet van mijn spannende verhalen :)
In het weekend van 8 & 9 november ben ik samen met wieke naar Bigipan geweest, héééél primitief maar dat heeft dan ook wel weer wat..Op vrijdag avond hadden we eerst een bbq bij ruben, daar zijn we met 4 mensen heen geweest, en het was echt hartstikke gezellig. Veel vrienden van Ruben daar, die er op een gegevn moment lekker bij kwamen zitten. Op de één of andere manier vormen er in het begin toch eerst 2 groepen, héél vreemd. Maar goed na het eten hebben we lekker gekletst met elkaar en een kaart spelletje gedaan, met Borgoe. Nou alles ging hartstikke leuk..dus hop hop, op naar Zsa Zsa Zsu...daar nog flink gedanst enb heb uiteindelijk vernomen van m'n huisgenoten en van Ruben dat we rond hlf 5 thuis waren...sorry lieve mensen maar dat weet ik echt niet, ik leid namelijk aan borgoe-alzheimer :P

Maaaaar de volgende dag moesten we om half 8 klaar staan, om naar Bigipan te gaan..hartstikke leuk, hup kussen mee en heb me op de achterbank gelegd en lekker geslapen. Na een busrit van 3 1/2 uur kwamen we eindelijk aan in Nickerie. Daar zijn we eerst over de markt gelopen en wat kruiden gekocht. Daarna gingen e oer korjaal verder naar biggipan. En ik vertrouw die bootjes voor geen meter, je zit zo laag op het water..echt angst heb ik er in. Na 10 minuten varen kwamen we bij een sleephelling aan waar de "mannen" de boot over de helling moesten trekken, héél leuk om te zien. "ik stond erbij en ik keek erna" idee krijg je dan ;) Eenmaal in het water, kon de toch weer verder gaan...op naar Bigipan! De boottocht naar bigipan was héél indrukwekkend, zoveel kaaimannen gezien, echt niet normaal. In het begin vaar je lekker in een kanaal waar het water maar 50 cm diep is, dus echt hard varen ging helaas niet. na 3 kwartier ongeveer kwamen we aan op bigipan (groot meer) en daar op dat grote meer liggen een paar huizen. wij hadden best een redelijk huis..nu denken jullie, huis oke leuk toch? Nou ik kwam er binnen, koken op een houtvuur, je behoefte moet je in het water doen, we hadden wel een wcbril, dat hadden de andere huzen dan niet. En ja verder...verder had je er niets, noppes nada..HEERLIJK!! Je kon rondom het huis lekker chillen en in je hangmatje hangen, dus dat was wel echt lekker. Bij aankomst heb ik ook eerst even een uurtje geslapen, en toen konden we al eten. Na het eten zijn we de visnetten uitgaan zetten, die we dan later in de avond weer zouden gaan ophalen. Verder hebben we die middag weinig gedaan...lekker aan het water gezeten, gekletst en ja hoe kan het ook anders...borgoe gedronken :D Ben nu al in paniek als ik er aan denk dat ik maar 1 fles mag mee nemen haha. Nou goed, later op de avond zijn we kaaimannen gaan spotten en het was net een lichtjesfeest..zoveel rode oogjes gezien, super gewoon. Helaas hebben Rudi en Ewald geen kunnen vangen..maar goed ik heb altijd Frits nog ;) Buiten de kaaimannen hebben we ook veel muggen gezien, muggen, muggen en nog meer muggen. Ik werd gewoon door m'n kleding heen geprikt, echt overal zaten ze. En dan heb ik me ook nog met een flinke laag deet ingesmeerd..echt om gek van te worden. Nou goed, buiten de muggen was het echt hartstikke leuk. 's Avonds zijn er nog mensen waaronder wieke de vissen gaan ophalen uit de netten, ze kwamen echt met eenhalve koelbox terug en dat was nog niet eens alles. Ik lag vrij op tijd in m'n hangmatje en heb heerlijk geslaoen...wie immer.. In de ochtenduren zijn we nog wat vogels gaan spotten waaronder de rode Ibbis, echt een mooie rood/roze vogel...dûh..vandaar rode Ibbis haha.
Verder hebben we nog wat vissen opgehaald en de netten. Echt zoveel vis gevangen, niet normaal. In het huis hebben we nog lekker bami gegeten en bakabana's van Priscilla dus dat was weer smullen. En op tijd weer terug naar Paramaribo. Onderweg nog even gestopt in Zeedijk, Wageningen en Groningen. Dat was wel humor om daar even te zijn. We waren vrij laat thuis, en ik was echt dood op..dus lekker optijd m'n bedje in.

De rest van de week weinig gedaan...Op donderdag ben ik samen met Ruben, Rudi, Larry en de belgische dames en nog 4 andere stagiaires op jeepsafari geweest. Lekker crossen door d savanne, plassen in de bosjes...echt leuk. Wer overnachten op Ayo, een klein plekje waar je lekker kon zwemmen en chillen in je hangmat...Later op de avond kwamen nog wat vrienden van Ruben met de boot en de rube, waar we de volgende dag op konden liggen acter de boot aan....ik mooi niet dus...Lekker optijd naar huis..want de volgende avond zouden we op stap gaan , want het was de laatste avond van Noortje en Carolina. Dat was erg gezellig en we waren ook niet zo héél laat thuis. Op zatetdag ben ik met Ruben en prescilla naar een Hindoestaanse crematie geweest, héél appart om te zien. Het gebeurd met een open kist op een brandstapel..de kist en de persoon die erin ligt worden ondergegoten met brandbaar vet, en bestrooid met bloemen, daarna mochten de zonen de brandstapel aantseken (traditie) Het was vreemd om te zien, maar gelukkig niet eng. In nederland gebeurt dit gewoon niet, en ja hier is het gewoon vrij normaal..In de middag zijnwe met 4 meiden opgehaald en gingen we opweg naar de Full Moon party vlak bij Overbridge. Die party was een beetje een elite feest, grote boten, rijke mensen...Wij waren in totaal met 9 mensen en 2 boten..we hebben echt genoten. De muziek was echt super. Gezellige mensen en dat maakt het feest erg leuk..Iedereen heeft het erg naar z'n zin gehad en lekker gedanst..

Op zondag hebben we nog genoeten van het weer en de hangmatten. Later in de ochtent kwam de zandbank weer te voorschijn en zijn we met de boot daar heen gevaren en lekker gezwommen. Al met al weer een heerlijk weeend achter de rug..Volgend weekend ga ik naar Blacka watra..vissen, jagen en wéér chillen haha..en dat is dan denk ik mijn laatste tripje wat op de planning sta..want ik kom alweer over 4 1/2 naar huis. En stiekem il ik helemaal niet naar huis...Als ik er aan denk dat ik iedereen weer zie, en iedereen kan knuffelen..krijg ik een big smile..maar de gedachte dat ik dit wat je hier allemaal hebt achter moet laten...geeft me een droevig gevoel...Maar ja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan..Maar eerst nog een dikke 4 weken genieten...

Hoop dat julie weer genieten van m'n verhaal en bedankt steeds voor de leuke reacties...ik spreek jullie snel en denk eraan No spang !!!!

Hou van jullie en tot gauw!!!

Een super dikke kus....

-xxxxxxxxx- Irripirri

  • 17 November 2008 - 13:51

    Mir:

    Hey Zusje,
    Eindelijk als eerste!! :-).
    Nou nou, wat heb je het toch zwaar... Loop je überhaupt nog stage?
    Dat wordt afkicken als je over 5 weken weer thuis bent. En slapen is er ook niet bij, want je moet meteen kerstcadeautjes kopen. Of heb je Amanda daar ook voor ingeschakeld??
    Ik heb een lekker rustig weekend gehad. Zaterdag alleen feest van Roger en Mel en gisteren lekker voor pampus gelegen. Waar is je kleurtje trouwens heen?? Lijkt wel of je weer steeds witter wordt... Maar das niet zo erg, dan steek ik straks niet zo erg af naast je.
    Zo ga weer eens aant werk (of doe in ieder geval alsof).
    Lof joe zusje!!

  • 17 November 2008 - 15:22

    Ingrid:

    Wat een stage!! Of ben je gewoon op vakantie?? Geniet er maar van!
    Groetjes, Ingrid

  • 17 November 2008 - 16:08

    Monique Wijnen:

    Weer genoten van je foto's en verhalen!!!
    Fijn dat het zo relax is daar...en het werken in het ziekenhuis??

    Kus Moon

  • 17 November 2008 - 16:09

    Monique Wijnen:

    Weer genoten van je foto's en verhalen!!!
    Fijn dat het zo relax is daar...en het werken in het ziekenhuis??

    Kus Moon

  • 17 November 2008 - 16:49

    Lins:

    hey iris,
    volgens mij moet je heel veel uitrusten als je thuis komt!!!
    van al die trips...
    cool man, jij liever als ik kaaiman spotten...jakkie akelig!!
    nou geniet nog van je laatste weken daar en dan zien we ons snel weer hier in t koude limburgse...brrr
    vergeet niet dat je winterjas mee moet naar schiphol...
    liefs lins, bjorn en ?

  • 17 November 2008 - 21:14

    Nienke:

    Hoi Iris!

    Je kent me dan wel niet maar ik heb gewerkt bij Betheljada en zo contact gekregen met Manuel. Even een tip; als je een pakket naar NL stuurt kan je Borgoe meesturen en je mag 2 flessen p.p. meenemen! Wel handig om achter de douane te kopen op Zanderij is goedkoper!

    Veel plezier nog daar in switi Sranang!

    Brasa Nienke

  • 26 November 2008 - 14:29

    Marisa:

    Hoi Iris,

    Het is nu bij jullie half 12.. Even denken wat jij nu aan het doen bent. Ik denk miss nog even op je stage? En daarna lekker op de boven verdieping achter je laptopje zitten!!

    Waarschijnlijk is er een hoop veranderd. Geniet nog van je laatste weekjes bovenal van het weer! Hier is het zooo koud, je gaat een klap krijgen als je terug komt ;)

    Groetjes aan iedereen in het huis en de tripjesmannen ;)

    Dikke kus Marisa

  • 21 December 2008 - 22:05

    Prescilla:

    hahahahahahaha, whahaha, als ik terug denk aan de Fullmoon Party!!! kijkend naar die foto's, wat was ik wreed bezopen. hahaha, och, zucht, snik, snik het was ozooooo gesjellig die avond.
    xoxox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 December 2008

Cousewijne, verjaardag and goodbye.....

29 November 2008

gebroken schouder & Feeeeeeeest

17 November 2008

Veel gezien en veel gedaan

28 Oktober 2008

Frits de kaaiman en Harry de vogelspin

30 September 2008

Bakaaboto
Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 37758

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: