Zo we zijn als bijna een maand hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Zo we zijn als bijna een maand hier! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Zo we zijn als bijna een maand hier!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hoe is het me jullie in het nog steeds koude, maar wel zonnige Nederland?

Het heeft weer even een tijdje geduurd, maar nu wordt het toch echt weer tijd voor een nieuw verhaal!

Ik heb in de afgelopen 2 weken redelijk veel gedaan en veel me gemaakt!

Het onderzoek van ons schier niet echt op! Nee, nog steeds niet...en aangezien wij nu een maand korter blijven, moeten we toch echt eens vaart gaan maken! Gelukkig hebben we vandaag een ouderpraatgroep in de wijk Flora, waar ons onerzoek plaats vindt! Nu maar hopen dat deze ook druk bezocht wordt, zodat we wat afspraken kunnen plannen. Ook beginnen we volgende week met het intviewen van de medewerkers. Een van de medewerkers van het buurthuis staat vandaag op de planning en de medewerkers van de stichting hopen wij volgende week te mogen spreken.

Nou in de afgelopen 2 weken hebben we weer redelijk wat dingen uitgespookt. Het stappen in havanna gaat gewoon mooi door en we hebben een verjaardag gehad van mijn nieuwe BELGISCHE vriendin :P....Rivka & Annelies zijn 2 dames die hier ook stage lopen als verloskundige in opleiding. En ik moiet zeggen, het zijn echt 2 hele gezeloige meiden! Zij werken samen met Sien (vriendin van Ruben) en dat vind ik héél grappig!

Nou goed, de verjaardag van Rivka was erg gezellig en we zijn daarna met alle dames en 2 heren nog richting zsa zsa zsu gegaan...en hoewel ik dat nooit leuk heb gevonden, was dit toch echt een super avond!

Verder hebben we in het weekend weinig gedaan...Wij zijn gaan eten bij mijn favo restaurant Dumpling en het was net zo lekker als vorig jaar...en dat vonden mijn huisgenoten ook! Dus de garnalen hebben me weer heerlijk gesmaakt!

De rest van de week hebben we rustig aangedaan, nog wat afspraken gehad op de stichting en hebben een meiden (tiender-puber) groep bijgewoond.

Afgelopen weekend hadden wij het geweldige idee om scooters te gaan huren! Dit kun je hier al doen voor €6 per dag, maar wel maar met minale verhuur van 3 dagen, dus €18...Nou goed dat vonden we nog niet veel dus hadden we besloten om met het hele huis 2 aan 2 scooters te gaan huren. Zo gezegd zo gedaan, zij op zaterdag ochtend naar Suriweels om daar de scooters op te halen! Je kunt hier een scooter huren met je paspoort als bewijs...dus dat is lekker makkelijk. Nou helaas gaat dat niet zo snel hier...en waren dus pas om 11 uur terug van suriweels. Wij snel alles inpakken en op de scooter opweg naar Lelydorp!

Na al een hele tijd op de scooter te hebben gezeten kwam ik erachter dat ik verkeerd reed (ik reed voorop)...we zaten op de Highway richting paranam...oeps..een beetje om dus..nou goed wij toch maar door gereden want ik wist er wel nog een warung te liggen waar we met Ruben al tijd ontbeten als we op trip gingen. Nou daar lekker gegeten en gedronken, hup weer op de scooter en nu echt richting lelydord...richting vlindertuin! NOu uiteindelijk hebben we die wel gevonden, alleen was hij officieel gesloten! Gelukkig mochten we nog naar binnen en kregen de versnelde rondleiding (zullen we maar zeggen)Na een uurtjein de vlindertuin te hebben rond gelopen gingen we weer op weg naar huis. Eigenlijk zouden we nog naar de colakreek gaan maar door het late tijdstip en het slechte weer ging dit helaas niet door.

Zondag ochtend zijn we vertrokken richting white beach...en deze route is in één keer goed gegaan! Alleen zat het mooie weer osn niet mee en hebben dus de meeste tijd in de hangmat gehangen. Pfff wat een zwaar leven heb ik toch ;)

Zondag avond zijn we samen Jay, (hij is iemand die ik in Nederland heb leren kennen) naar de verbranding van de kwade geesten. Dit was appart om te zien. Na de rituelen speelde er een Hindoestaanse band...alleen zijn Hindoestaanse mensen geen swingende mensen...dus echt feest was er niet!

Maandag was dan de grote dag....Holi Phagwa...smijten met poeders...We dachten dat er in de stad ook iets te vieren viel, maar dat viel vies tegen...omdat er in de stad niks te doen was, hebben we onze eigen Phagwa maar in de tuin bij ons gevierd...Uiteindelijk waren we allemaal en beetje gekleurd en zijn we gaan lunchen bij Zus&Zo..en daar waren we ee ware atraktie...iedereen wilde foto's van ons maken, filmpjes....ze vroegen nog net niet om handtekeningen!

Na zus & zo was het tijd om de scooters weer terug te brengen naar suriweels. Jay zou ons daarna komen ophalen om Phagwa bij zijn familie thuis te vieren!

Onderweg zijn we nog gestopt bij de chinees om nog even wat drank enzo te halen, en zlefs daar werden we mooie ingesmeerd met poeder en gekleurde pasta...

Aangekomen bij de familie van Jay, werden we hartelijk ontvangen door iedereen...Eerst wens je iedereen een Shub Holi (gelukkig Phgwa, heb ik er van gemaakt) en dan is het met iedereen, jong & oud spelen (zoals zij het noemen) met de poeders en de pasta's...nou ej kunt je dus voorstellen dat na 5 minuten ik er niet meer normaal uitzag...alles zat onder...mijn haren, armen, benen, kleren alles...en dat was natuurlijk een geweldig gezicht!

We zijn de hele avond bij de familie geweest, lekker Rotti gegeten en allemaal Hindoestaanse hapjes...we hadden dus niks te klagen...Later op de avond ben ik nog samen met Jay en zijn zwager naar het stadion gegaan, waar ook Phagwa wordt gevierd met héél veel mensen en bandjes!
Dit was een goede afsluiting van een super avond!

De volgende ochtend werd ik wakker...en keek dus mooi in de spiegel....mijn hele haar...had wel 10 kleuren...Had me wel al gedoucht maar het was er niet uit gegaan...Na 5 keer mijn haar te hebben gewassen..ginge het er nog niet uit! Nu loop ik dus rond met blond haar en roze plukken, want zelfs de verf heeft niet gepakt! Loop ik dus mooi voor LUL!!!!

Nou goed, hier is het alweer donderdag..dus vanavond staat Havannalonch op de planning! Als het goed is gaan we met Mrac, Minna, Rudie, Ruben Andy en weet ik het wie allemaal...dus dat wordt een gezellig feestje...

Jullie zijn in ieder geval weer op de hoogte...en ik zal snel weer een verhaal plaatsen!

Ik mis jullie'......en denk aan jullie!


Bigi Bosi & Bigi Brasa... Iris


  • 04 Maart 2010 - 13:18

    Mir:

    eerst!!
    Zo nu ff lezen, ha ha

  • 04 Maart 2010 - 13:20

    Eugje :

    he jij, groetjes van de Mion's en laat die zon eens naar Heerlen komen brrrrrr

  • 04 Maart 2010 - 13:23

    Mir:

    hey zusje,

    Weer een leuk verahaal zoals we gewend zijn van je.
    Maar mis de foto's!!

    Lof joe!!
    Jezus
    xxx

  • 04 Maart 2010 - 14:31

    Loes En Anoek:

    Haii iris!
    wat een leuk feest met al die kleurtjes, ziet er spectaculair uit :P

    leuke groep hebben jullie, zo te zien heb je het wel naar je zin!

    tot over 2 maandjes in curacao :)

    xx

  • 04 Maart 2010 - 19:06

    Wieke:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Staat je goed al die kleurtjes! :D
    Veel plezier in Havanna, daar zul je nu al wel aan het feesten zijn..

    Liefs

  • 05 Maart 2010 - 02:19

    Nicole:

    Leuk om te lezen allemaal :D
    jij bent nu lekker in havanna en ik lig al onder de dekens.. volgende week wel he !! tot t weekend.
    xx

  • 08 Maart 2010 - 17:59

    Lieke:

    Lieve Iris, wat een leuk schildpadje! Ik mis je! Kus van Lieke. (ps. zelf getypt)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 37775

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: