Dolfijnen en gewoon weer lekker in sweeti Sranang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu Dolfijnen en gewoon weer lekker in sweeti Sranang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Piepot - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en gewoon weer lekker in sweeti Sranang

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Alaaf allemaal,

Voor jullie is het laatste dagje carnavllen aangebroken...moet eerlijk toe geven dat ik het wel erg gemist heb...in ieder geval bedankt voor de telefoontjes enzo zodat ik toch een beetje kon genieten van de carnaval in Limburg ;)

Hier is het nog steeds super...erg warm en vooral voor deze tijd van het jaar...zelfs de Surinamers zelf klagen..dus dat zegt al héél wat!

Ik ben nu precies 10 dagen hier in Suriname en ik geniet er iedere dag van...behalve de muggen bevalt alles weer prima.

Ben vorige week woensdag naar d stichting geweest om kennis te maken met mevrouw Day en de andere werkenemres daar. We werden om 08:00 verwacht voor de ochtendzegening...je raadt het al...bidden en liedjes zingen tot God..appart om te zien, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar...maar ja het is ook een christelijke stichting dus had ook niet anders verwacht! Na de ochtendzegening werden we in het hele gebouw voorgesteld..en geloof dat ik nog 2 namen heb kunnen onthouden! Het was wel erg leuk, en zijn al uitgenodigd bij verschillende groepsbesprekingen waar er al één heeft plaatsgevonden op vrijdag, zeg maar...Het is een bijeenkomst voor ouders uit een "minder bedeelde" wijk. We werden hartelijk ontvangen en dat was super natuurlijk. Binnen deze bijeenkomst praten de moeders over de problemen die zij hebben met hun kinderen. Er zaten zelfs moeders bij met 8 kinderen...en dan verschillende leeftijden waarvan de oudste eind 20 is en de jongste dan een jaar of 8...en bij de meest gezinnen is er geen vader in het spel dus komt de opvoeding bij de moeders terecht wat best zwaar kan zijn. En wij kunnen dan tips aan de moeders geven die zij kunnen toepassen in de opvoeding. Ook krijgen zij iedere keer een opdracht mee naar huis. De opdracht die zij nu hebben mee gekregen in om hun kinderen een compliment te geven, wat vaak best moeilijk voor ze kan zijn. Verder zijn we weer uitgenodigd om op 12 maart weer naar de bijeenkomst te komen kijken...dus ik ben eens benieuwd hoe de opdracht verlopen is!

Nou goed, afgelopen donderdag ben ik samen met een huisgenootje eindelijk naar Havannalounch geweest...daar had ik echt naar uit gekeken...en het was super maar ook echt super leuk!!! Helemaal niks veranderd, zelfs de zelfde mensen, muziek...lekker vertrouwd dus...Op vrijdag ook nog even bij La Caf gaan kijken samen met Tom en Fleur...waar Marc en Elvin ook nog even een kijkje kwamen nemen..maar daar viel het wel mee met de gezelligheid...alleen maar héél veel Nederlanders..

Op zaterdag zijn we met de mensen van het huis en nog 10 andere mensen op dolfijnentrip geweest. Dit heb ik vorig jaar gedaan maar het leek mij wel leuk om iets met m'n huisgenoten te doen....Samen met Rudi (brownsbergmaatje) en Remy als gids gingen we opweg naar Leonsberg waar we op de boor stapte om de dolfijnen te gaan "spotten". Helaas hadden ze er dit keer niet zo veel zin in, we hebben wat vinnen gezien maar geen indrukwekkende sprongen...zullen we maar zeggen...met de dolfijnentour gecombineerd zijn we ook nog langs 2 plantages en Braamspunt geweest. Als eerste stond Braamspunt op het programma. Braamspunt ligt bij de uitmonding van de suriname rivier en de oceaan...dus ook zout water...daar konden we lekker op het strand hangen en in de zee zwemmen..ik ben nog even met Rudi door het "dorpje" gelopen..maar de huisjes bestonden alleen uit wat houten palen en golfplaten...erg primitief...Ook waren er weer ontzettend veel honden..zo zielig...zo mager..echt niks voor mij..Na braamspunt zijn we doorgevaren naar Plantage Rust en Werk.. hier was het erg rustig en konden we eindelijk naar de toillet..na daar even rustig gezeten te hebben zijn we door gegaan naar Fort Nieuw Amsterdam, dit fort werd van 1735 tot 1747 aangelegd omdat fort zeelandia niet meer voldeed. Tussen de zee en Paramaribo lagen inmiddels de plantages van Commewijne. Om die te beschermen werd de strategische plek van de samenvloeing van de 2 rivieren, vlakbij de zee, gekozen. Hier konden we lekker rustig door heen wandelen, een kijkje nemen in de oude gevangenis en het openluchtmuseum. De zaterdagavond hebben we weinig gedaan, ik was echt kapot en erg verbrand..dus na het eten ben ik lekker naar huis gegaan en lag ik optijd in m'n bedje.

De zondag is erg rustig begonnen..door het chinees nieuwjaar en Valtijnsdag waren alle winkels overdag gesloten. Wel zijn we zondag hier in Suriname gaan Carnavallen...echt een Brazaliaans feest..met schaarsgeklede vrouwen...drank, drank, drank en eten natuurlijk...Hier heb ik me zondag avond goed vermaakt..samen met m'n huisgenootjes hebben we er een leuke avond van gemaakt...de meeste gingen ron kwart voor 10 naar huis en Tom is nog tot half 11 bij me gebleven..daarna was ik nog samen met Andy, Ruben, Marc en Elvin..lekker vanouds dus...

Vandaag is het weer dinsdag...en ben ik vanmorgen naar 't ziekenhuis geweest waar ik vorig jaar stage heb gelopen..en Maritha...die vloog me echt om mijn nek..zingen dansen..alles om me maar welkom te heten..Hebben even bijgeklets en zelfs na een jaar, een andere haarkleur herkende de meeste me nog..dus dat is wel erg leuk!

Verder ga ik vandaag samen met Eilza een bezoekje brengen aan de buurthuizen in de wijk Flora..Dus ik ben eens benieuwd..en hou jullie wel op de hoogte...

Nou dan denk ik dat er maar eens een eind aan ga breien..kan nog uren door typen maar dat doe ik jullie maar niet aan hé ;)

Ik kan jullie wel nog even gauw laten weten dat ik flinke problemen met m'n visum heb...en ik waarschijnlijk al over 3 maanden naar huis kom! Maar dat is allemaal nog even afwachten en dat laat ik jullie de volgende keer wel weten hoe dat is afgelopen!

Voor de mensen die vanavond nog gaan carnavallen...veel plezier en voor alle andere...als het goede voor deze week!

Ik denk aan jullie....Alaaf...

Dikke kus..Iris uit Surinaribo ;)

  • 16 Februari 2010 - 17:28

    Anoek:

    Haii iris!
    yes ik ben de eerste, hihi altijd leuk om de eerste te zijn!

    hmm problemen met je visum, dat is minder! Hopen dat het allemaal goed komt!

    Verder veel leuke dingen meegemaakt.. bij ons is het tot nu toe alleen strand strand en strand :)

    Groetjes vanuit curacao! xxxx

  • 16 Februari 2010 - 18:57

    Lineke:

    Hej irrepier!
    Ben wel een beetje jaloers hoor dat jij met de jongens op straat bent geweest!..wil ook weer:P nog een paar weekjes wachten! Wel vervelend dat gedoe met je visum!
    Bel je snel!

    Liefs lien

  • 16 Februari 2010 - 21:24

    Krista:

    Haaaa Iris..!
    Je bent weer terug, leuk man!! Hoe is t daar? Fijn he, om er weer te zijn. Shari en ik zijn in dec. weer 3 weekjes daar geweest, HEEEERLIJK!!
    Meid, geniet ervan!! Xxx

  • 17 Februari 2010 - 17:32

    Hanneke:

    Hey Iris,

    leuk om je verhalen zo te lezen...! Geniet er maar van zolang als het gaat..
    Dat visum is niet de eerste keer zeg! balen en heel har hopen dat het goed komt. Ik duim iig voor je.
    Geniet daar van t weer want hier is het KUT! Het sneeuwt niet meer maar regent pijpenstelen..
    Nou geniet er van.

    Liefs, Hanneke xx

  • 17 Februari 2010 - 18:08

    Maike:

    Hey Iris,
    Super om je verhalen te lezen. Kan ik ook weer een beetje alles herbeleven in mijn gedachten. Wat ontzettend KL* TE van het visum. Ik zal voor je duimen dat het toch goed komt. Geniet maar lekker verder. HIer in Nederland gaat alles nog steeds hetzelfde en de sneeuw is nog niet verdwenen.

    Kus Maike

  • 17 Februari 2010 - 18:28

    Marlijn:

    He Iris, Klinkt allemaal super! Dus je houdt het nog wel even vol...? Wij moeten nog een beetje bijkomen van de carnaval. Optocht was wederom weer erg gezellig! Volgend jaar weer erbij?? xxx

  • 18 Februari 2010 - 10:25

    Ben Piepot:

    Hoi Iris, Nog bedankt voor de bloemen.Patrice had mij de telefoon gegeven;maar ik kon je niet verstaan.Ik ben eindelijk een beetje bij,maar we moeten zaterdag weer naar het feest van Hub Wagemans.ik zou zeggen veel plezier en tot wederhoren.Groetjes en een dikkekus van ons allemaal.Je daddy

  • 24 Februari 2010 - 15:45

    Nicole Van Der Linden:

    ha iris,
    even je verhaaltje gelezen, en eens gekeken wat je deed voordat wij aankwamen ;) hihi
    Leuke foto's en verhaaltjes! is volgens mij wel de moeite waard die dolfijnentour? Al is het de hele dag op t strandje liggen, heerlyk toch :D
    Nou, we zien je vanavond!:D
    kus nicole

  • 25 Februari 2010 - 19:55

    Erika:

    Heeey Irus!

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Zo te zien heb je het getroffen met je huisje. Alweer naar Havana geweest? Geniet ervan!

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hallo, Ik ben Iris een 4e jaars student aan de Hogoschool Zuyd te Sittard. Hier volg ik de opleiding social work. Ik ga nu voor de 2e keer terug naar Suriname. Niet voor stage maar om af te studeren. Dus voor jullie geniet maar weer van mijn verhalen... Groetjes Iris

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 37779

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 21 Mei 2010

Suriname deel 2

23 Augustus 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: